Keramiikka

 

Keramiikkaesineen esteettisyys, muoto, puhdaslinjaisuus ja käytettävyys ovat työni kulmakiviä.

Pyrin siihen, että astian, esineen käyttö tuntuu luontevalta: astia sopii käteen ja tilanteen mukaan suuhunkin.  

Rakastan saven kanssa työskentelyä. Käsin tehdyssä keramiikassa näkyy ”kädenjälki”. Tuotesarjassakin tuotteet saavat olla vähän erilaisia.

Kotiin ja yrityksille

Näin ostat keramiikkaa

Tekemäni keramiikka on myytävänä ja tilauksen voi tehdä Ota yhteyttä -sivun kautta. Voit myös tulla käymään kotini yhteydessä olevalla keramiikkapajallani Tampereella.

Keramiikkaa on myynnissä myös verkossa jälleenmyyjällä Helmikuu Shop, josta voi ostaa kuppeja, mukeja ja pikkulautasia.

Löydät alta tuotteitani. Valmiiden mallien lisäksi teen tilaustöitä. Kysy lisää ja kerro toiveistasi!

Käsintehty keramiikka sopii sekä arkeen että juhlaan ja on kattauksissa yhdistettävissä myös teollisesti valmistettuihin astioihin.

Työskentelyprosessi

Suunnittelu ja savi

Suunnittelen töitäni piirtämällä. Käytän töissäni kotimaista kivitavarasavea, minkä lisäksi esimerkiksi maljakoissa ja ruukuissa olen käyttänyt punasavea. Savi voi vaihdella karkeudeltaan töistä riippuen. Savea ei heitetä roskiin vaan työstän ja kierrätän saven. Jokaisella työvaiheella on suuri merkitys.

Esineen valmistus

Pidän dreijaamisesta ja pääsääntöisesti teen saviesineitä dreijaamalla. Dreijatun saviesineen pohjan viimeistelen yleensä sorvaamalla ja tässä vaiheessa voin liittää astioihin esimerkiksi korvia ja kahvoja. Lisäksi käytän käsinrakentamisen tekniikoita: vyöhyke- tai makkaratekniikkaa, nipistelytekniikkaa ja levytekniikkaa.  

Poltto ja lasitus

Kuivuneet, polttovalmiit saviesineet raakapoltetaan keramiikkauunissa. Jos käytän engobetä eli savilietettä esineen pinnalla, laitan sen yleensä nahkakuivan esineen pintaan ennen raakapolttoa.

Raakapolton jälkeen työt lasitetaan ja ne menevät vielä lasituspolttoon. Polttolämpötilat ovat korkeita, lasituspoltoissa jopa yli 1200 astetta.

Teen lasitteet itse ja käytän astioissa elintarvikekelpoisia lasitteita. Myös engobet teen itse. Koen läheisimmäksi värimaailman, jossa erilaiset vihreän, sinisen, ruskean ja luonnonvalkoisen sävyt painottuvat. Lasitteet saavat olla eläviä, väritykseltään vaihtelevia, enkä juurikaan pyri tasaiseen yksiväriseen väripintaan.

Punasavisia töitä jätän myös lasittamatta. Pidän oranssinpunaisen terrakottasaven väristä. Väri toki vaihtelee riippuen esimerkiksi polttolämpötiloista.

Työskentelyprosessi

Suunnittelu ja savi

Suunnittelen töitäni piirtämällä. Käytän töissäni kotimaista kivitavarasavea, minkä lisäksi esimerkiksi maljakoissa ja ruukuissa olen käyttänyt punasavea. Savi voi vaihdella karkeudeltaan töistä riippuen. Savea ei heitetä roskiin vaan työstän ja kierrätän saven. Jokaisella työvaiheella on suuri merkitys.

Esineen valmistus

Pidän dreijaamisesta ja pääsääntöisesti teen saviesineitä dreijaamalla. Dreijatun saviesineen pohjan viimeistelen yleensä sorvaamalla ja tässä vaiheessa voin liittää astioihin esimerkiksi korvia ja kahvoja. Lisäksi käytän käsinrakentamisen tekniikoita: vyöhyke- tai makkaratekniikkaa, nipistelytekniikkaa ja levytekniikkaa.  

Poltto ja lasitus

Kuivuneet, polttovalmiit saviesineet raakapoltetaan keramiikkauunissa. Jos käytän engobetä eli savilietettä esineen pinnalla, laitan sen yleensä nahkakuivan esineen pintaan ennen raakapolttoa.

Raakapolton jälkeen työt lasitetaan ja ne menevät vielä lasituspolttoon. Polttolämpötilat ovat korkeita, lasituspoltoissa jopa yli 1200 astetta.

Teen lasitteet itse ja käytän astioissa elintarvikekelpoisia lasitteita. Myös engobet teen itse. Koen läheisimmäksi värimaailman, jossa erilaiset vihreän, sinisen, ruskean ja luonnonvalkoisen sävyt painottuvat. Lasitteet saavat olla eläviä, väritykseltään vaihtelevia, enkä juurikaan pyri tasaiseen yksiväriseen väripintaan.

Punasavisia töitä jätän myös lasittamatta. Pidän oranssinpunaisen terrakottasaven väristä. Väri toki vaihtelee riippuen esimerkiksi polttolämpötiloista.

Ruukusto

Mallisuoja

Sain vuonna 2014 Patentti- ja rekisterihallituksen myöntämän mallisuojan ruukustolle.

Työ jatkuu, saven kanssa työskentely vaatii aikaa. Materiaalin tuntemuksen kehittymisessä on minulle varmasti loppuelämäksi haastetta.